jueves, 10 de diciembre de 2015

"TILC: Comunicació a Internet"

Bé, aquesta entrada al blog tracta de les eines per a comunicar-nos a la xarxa els professors, els alumnes i els pares.

En primer lloc, citaré diverses xarxes socials que ens permetran remandre en contacte i aplicar recursos a l'aula d'una manera virtual. Permeten crear una xarxa pròpia per a la teva classe que ajudi a avaluar el progrés dels estudiants, connectar amb altres professors o els pares, trobar recursos educatius o compartir-los, i fins i tot permet crear classes semipresencials.

Aquestes son: Facebook, Twitter, WhatsApp ...

I més especìfiques per a educadors: Edmodo, Moodle, Obami

Aquest article és molt interessant: Xarxes socials per a millorar l'educació.

  Durant aquesta setmana, els professors hem debatut a prop d'utilitzar xarxes socials d'àmbit familiar o íntim com el Facebook per a contactar amb els alumnes o pares. Han hagut opinions per a tots els gustos. Jo opine ( igual que aquest article: Amics al Facebook?) que no convé barrejar l'àmbit familiar amb el professional i que és més apropiat utilitzar xarxes socials específiques per a educadors. No obstant açò, Facebook permet la creació de grups tancats que pot ser útil en aquests casos.

 Un altre tema de debat ha sigut els perills implícits de l'ús de xarxes socials. Durant aquesta setmana he localitzat aquesta web (http://jordibernabeu.cat/estiupantalles/) on s'arrepleguen recursos i reflexions a prop d'un curs dirigit a professors relacionat amb aquest tema. És molt interessant i m'ha  servit per a conscienciar-me del gran conjunt de perills que comporten les xarxes. Per exemple, tracten desordres conductuals com l'adicció a les TIC (estar sempre penjats al mòbil), l'Internetfobia, els suicidis, la des-humanització per un contacte social massa virtual o la distorsió de la realitat. A més tracta de diversos perills de l'ús adolescent de les xarxes com son: els abusos a menors (coacció, sexting, groming) (estudi de prevenció de delictes a menors en la xarxa.), el cyberbullying i altres assetjaments, el robatori de dades personals, i fins i tot la captació i reclutament de terroristes (noticiari recent).

No podem oblidar l'ús dels blogs i wikis per a treballar els continguts de la matèria amb els alumnes. Així, per exemple, en el centre on vaig treballar vam proposar la creació d'un blog per l'alumnat de Biologia on havien de tractar l'evolució del cicle estacional dels arbres de l'Institut. Per a açò havien de realitzar fotos i pujar-les al blog durant les diferents estacions de l'any. Després anotarien els canvis observats, reflexionarien i extraurien conclusions. Tot açò acompanyat de la identificació i descripció amb detall de cada espècie vegetal.

Finalment, cal destacar l'ús de la tecnologia mòbil a l'aula. En la meua opinió, sembla molt útil emprar el mòbil com a eina per a cercar informació ràpida en l'aula, per a aclarir dubtes, per a autoevaluar de manera amena als alumnes després de cada tema (hi ha aplicacions com Kahoot) i moltíssimes més aplicacions que ni se m'arriben a ocórrer. Però sempre cal emprar aquest recurs amb coneixement i control en l'aula per a verificar que s'usen amb aquesta fi.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.