Aquesta setmana hen tractat les experiències educatives que integren les TIC. Així, per a elaborar aquestes experiències cal tenir en compte una
sèrie de conceptes. Aquestos són els següents:
- L'organització de l'aula i els recursos materials (maquinari): a mi en particular, per a treballar amb
ordinadors, preferisc la disposició dels mateixos en forma de ferradura,
ja que facilita l'observació del treball de cada alumne. No obstant
açò, per a debatre o tractar exposicions orals, em decidiria per la
disposició dels pupitres en forma d'U.
Dins dels recursos materials, tindrem en compte els ordinadors (convencionals o portàtils), les tauletes (aula mòbil), les PD o PDI, els mòbils, les videocàmeres, càmeres fotogràfiques...
- Els programes o aplicacions digitals (programari): inclouen tota mena de programes, aplicacions o recursos digitals per a treballar continguts, fer activitats...Per exemple: Vikis, Webquests, Caceres del tresor, activitats interactives JClic (recull de activitats) o Hotpotatoes, Unitats didàctiques interactives, Webs amb textos digitals, vídeos (recursos audiovisuals), jocs interactius, llibres digitals, programes per fer presentacions (PowerPoint, Prezi, SlideShare...) o pòsters digitals (Glogster), gestor d'àlbums de fotos (Picasa)...
- Els aspectes pedagògics: és a dir, com integrar les TIC a l'aula o al centre per a un procés efectiu d'ensenyament-aprenentatge. Per asolir açò, el professorat necessita posseir o adquirir una
sèrie de competències que es defineixen en el model TPACK. Aquest model
es compon principalment de 3 competències bàsiques i la interacció
entre elles. Aquestes són:
• Coneixement tecnològic: conèixer una gran varietat de tecnologia, no sols la informàtica.
• Coneixement disciplinar: conèixer els continguts de la matèria a impartir.
• Coneixement pedagògic: conèixer els mètodes i processos d’ensenyança a l’aula.
Des del meu punt de vista, crec que el coneixement disciplinar seria el
que més domine atés que són els continguts que aprenem durant la carrera universitària. En segon lloc, seria el coneixement tecnològic, amb el
qual em desembolique, però que en estar sempre en procés
d'expansió reconec que cal realitzar una formació continuada en aquest
àmbit per a no quedar desfasat. I en últim lloc, en el meu cas concret
com a professora d'educació secundària, seria el coneixement pedagògic
el que hauria de millorar atés que no he estudiat pedagogia i per a
organitzar les meues classes tan sols ús el currículum i sobretot el
sentit comú.
Una altra activitat que hem fet aquesta setmana és navegar per diferents webs per captar idees d' experiències TIC de centre o d'aula.
M'ha semblat molt útil el Projecte TIC de centre de l'Institut Juan Manuel Zafra de Barcelona, perquè proposa recursos que no coneixia. Per exemple: http://www.thatquiz.org/ca/ (per fer proves), plantilles per a control d'assistència, aplicació per gestionar tutories ...
D'altra banda, les experiències que més m'han agradat per a integrar les TIC y TAC a l'aula de biologia són:
-L'hort de l'escola Castell d'Òdena on els alumnes creen un hort al pati de l'escola, fan fotografies de les plantes i elaboren un llibre digital de l’hort amb l'aplicació Calaméo, que recull la planificació que ham fet i les característiques de les plantes que hi han plantat. A aquesta experiència se li podria afegir l'enregistrament d'un vídeo amb el mòbil i la creació d'un pòster digital amb Glogster per a sintetitzar el treball que han fet.
-Altra experiència és Els estanys de Sils. Aquest projecte parteix de la concreció dels estanys de Sils per fer un ampli estudi d'un ecosistema utilitzant la PDI.
-Una més seria L'aire pesa? fet per alumnes de 1r d'ESO i on utilitzen recursos TIC com fer un vídeo, una presentació i la utilització dels ordinadors a classe.
-Finalment, el Projecte Viquiilletra (enciclopèdia de personatges literaris) em sembla molt interessant per a fomentar el treball col·laboratiu emprant les TIC. Jo crec que aquesta experiència es podria extrapolar a l'assignatura de Biologia fent una Viquiflora o Viquifauna, és a dir, una enciclopèdia de plantes i animals del País Valencià respectivament.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.