viernes, 8 de enero de 2016

"Tema 5: aprenentatge a Internet"

Aquesta setmana hem treballat recursos d'aprenentage a internet com el títol indica. Per una banda, hem treballat l'aprenentatge del continent (amb recursos com els LMS (Learning Managament Systems) per a desenvolupar processos d'ensenyament-aprenentatge) i per altra banda, del contingut (amb recursos com les Webquests, les Caceres del tresor, les Wikis i els Blogs, per a crear processos d'ensenyament-aprenentatge per als nostres alumnes). Ací us deixe una definició aproximada i unes recomanacions d'aquestos recursos per a desenvolupar continguts:
  • Webquest (WQ): es tracta d'un treball d'investigació emprant la web. És un conjunt d'activitats ordenades i orientades pel professor per a desenvolupar competències com el treball cooperatiu, la competència informàtica i en noves tecnologies de la informació, la destresa cognitiva, la reflexió, i la fluïdesa lingüística.
    Ací teniu bases de dades de webquest ordenades per matéria i nivell:
         - http://www.phpwebquest.org/catala/
         - http://webquestcat.net/ 
         - https://sites.google.com/site/100webquest/llengua-catalana 
         - http://weib.caib.es/Recursos/webquest/recull.htm
         - Un recull de webquests que he trobat: http://calaix-de-recursos.webnode.es/recull-de-webquest/,  WQ per a treballar els drets humans, http://www.xtec.cat/~msegue/selec_webquest.htm.

 Aquest enllaç és una ferramenta (1,2,3 Tu Webquest) per a crear webquests online i en diferents idiomes i rúbriques per a webquests

 Ací també teniu un tutorial per a construir una miniquest (com una webquest però de menor durada) i diversos recursos per a la creació d'una WQ

 Recomane diversos Webquests per a Biologia: Transgènics. I tu, què en penses?Ecologia domèstica: l'aigua,  els terratrèmols, Cèl·lules mare: entre l’esperança i la controversia, Genètica humana...


  • Cacera del tresor:  és un treball de recerca a la web per a resoldre una pregunta plantejada pel professor. Es tracta d'una activitat més curta que la WQ. 
 Ací teniu bases de dades de caceres del tresor: https://sites.google.com/site/carmebarbacat/metodologies/caceres-del-tresor, http://www.xtec.cat/~ncoma4/caces/index.htm, recull de caceres en diversos idiomes, http://www.tressisens.net/cecsebas/http://213.176.163.147/web/recursos/projxarxa/primariacacera,
http://www.tressisens.net/WebCaceres/naturals.htm (molt bó, amb taula classificatòria dels recursos).

Ací teniu un mapa conceptual de les parts que ha de tenir una cacera del tresor: http://www.materialesdelengua.org/WEB/cazatesoros/caceres.html i una aplicació per crear caceres.

 Algunes de les caceres que recomane per a biologia o Ciències naturals són: Clima i vegetació de Catalunya, Ens fem un bloc en Blogger?, el mosquit tigre, Eclipsis, Ecosistemes, El boletaire, meduses, els volcans...
  • Viki o Wiki: es tracta fonamentalment d'una pàgina creada per un grup de persones on tots poden editar els continguts. És un recurs per a compartir informació, per a incentivar la participació dels alumnes i la cooperació.
 Algunes bases de dades o recull de vikis són: http://sessiowiki2012.wikispaces.com/Mostra+de+wikis+educatives, http://wikiseducatius.wikispaces.com/2.+Exemples

I per a crear vikis: Wikispaces.

Ací teniu també uns exemples de viki: Aula3, Aula d'acollida (molt útil per a rebre als alumnes nouvinguts), Vikidites (recull de dites populars catalans)...
  • Blogs: són una mena de diaris personals publicats a internet per una persona o grup de persones. Aquesta eina educativa pot servir per a gestionar l'aprenentatge dels continguts (penjar activitats o altres recursos per a fer més entretinguda la matèria, per a crear xarxes col.laboratives entre els alumnes d'un grup...
Ací us deixe un grapat de bases de dades de blogs educatius que hem vist aquesta setmana:

  1. http://espiraledublogs.org/comunidad/Edublogs 
  I altres que he descobert i m'han agradat especialment i que són especialitzats en Ciències naturals
  1. Naturalsom
  2. Ciències de la naturalesa
  3. CNxarc
  4. CTMA
  5. Taller de ciències experimentals
  6. Tècniques experimentals
  7. Cultura científica
  8. Prefesdeciències

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.